Barbizonilaisten ja impressionistien "vihreä ero"
Théodore Rousseau (1812-67) oli Barbizonin koulun johtava hahmo. Hänen maisemansa ovat hänelle "ulkoista todellisuutta", johon hän astuu sommitelman kautta. Teokset ovat erilaisia luonnonnäkymiä, joita usein hallitsee jokin erityisen suuri puu. Maisemat ovat yleviä näkymiä, joista puuttuu muiden barbizonilaisten teosten koristeellisuus ja teatraalisuus.
Barbizonin taiteilijat olivat uskollisia paikallisväreille ja - maisemia kun usein maalasivat- rikkaasti varioituvat vihreät sävyt olivat heille tunnusomaisia. Niin myös Rousseaulle. Barbizonilaiset olivat tietyllä tavalla impressionistien edelläkävijöitä, mutta vihreän käsittelyssä nämä koulukunnat eroavat toisistaan suuresti. Impressionisteille vihreä oli vaarallinen väri, jota piti yrittää välttää ja ilmaista muiden värien kautta.
Päivän kysymys: Millä tavoin Goya osoitti erikoista rohkeutta Kaarle neljännen perhettä esittävän teoksen maalaamisessa?
Vastaus edellisen artikkelin kysymykseen: Vincent van Gogh sai todennäköisesti idean teokseen Tähtikirkas yö barbizonilaisen Jean-François Milletin samannimisestä maalauksesta, jonka näet täällä.
Ukkostunnelmaa Montmarten tasangolla Wikimedia Commons |
Päivän kysymys: Millä tavoin Goya osoitti erikoista rohkeutta Kaarle neljännen perhettä esittävän teoksen maalaamisessa?
Muotokuva Kaarle IV:n perheestä Francisco de Goya Wkimedia Commons |
Kommentit
Lähetä kommentti