Naturalistinen biedermeier
Maisema Praterissa, 1830 Ferdinand Georg Waldmüller Wikipaintings Fritz Novotny hienosäätää alan teoksessaan sisustussuuntauksena tunnetun biedermeierin myös taidesuuntaukseksi, joka puolestaan jakautuu naturalistiseen ja romanttiseen painotukseen. Pikkumestareiksi kutsuu näitä taitelijoita. Ei olisi tarvinnut. |
Näkymä Hallstätterseelle, 1838 Ferdinand Georg Waldmüller Wikipaintings |
1800-luvun kuvataiteessa vaikutti monia muutosvirtauksia, jotka elivät pitkittäin, rinnakkain ja poimuttuivat toisiinsa. Edellisellä vuosisadalla alkanut klassismi oli vielä voimissaan. Romantiikka nosti päätään. Maalattiin realistisesti, naturalistisesti. Impressionismi nousi ja alkoi taipua symblismismiksi. Taiteilijoiden sijoittaminen näihin luokkiin on aina väkivaltaista, mutta helpottaa kokonaiskuvan hahmottamista.
Ferdinand Georg Waldmüllerin (1793-1865) maisemat saavat katsojan haukkomaan henkeä. Mikä valtavuus. Toinen
itävaltalainen Rudolf von Alt (1812-1905) oli tavattoman taitava
akvarellisti ja piirtäjä. Hän saattoi jättää tyhjää tilaa maalaukseen ja
saada sen toimimaan luontevana osana sommitelmaa.Luonto oli Waldmüllerin opettaja.
Carl Schindler (1821-18429 ehti erikoistua lyhyen elämänsä aikana kuvaamaan sotilaita.
Friedrich von Amerling (1803-1827) kuvasi loisteliaasti keskiluokkaa muotokuvissaan.
Stefanuksen katerdraali, 1832 Rudolf von Alt Wikimedia Commons |
Ryntäävät husaarit, 1840 Carl Schindler Wikimedia Commons |
Friedrich von Amerling (1803-1827) kuvasi loisteliaasti keskiluokkaa muotokuvissaan.
Rudold von Arthaber lapsineen Friedrich von Amerling Wikimedia Commons Tanskalaista biedermeieriä otan tähän edustamaan tähän Christen Kobken (1810-1848) ja hänen Fredrisksborgin linnaa esittävän teoksensa. Saksalaisia edustavat Franz Kruger ja Karl Blechen. |
Fredriksborgin linna, 1835 Christen Kobke Wikimedia Commons |
Kaksi kyrassieeria tsaari Nikolai I:n rykmentistä, 1839 Franz Kruger Wikimedia Commons |
Pirunsilta, 1833 Carl Blechen Wikimedia Commons |
Kommentit
Lähetä kommentti