Täydellisiä naisia


Valpinçonin kylpijätär, 1808
 Wikimedia Commons
 Kauneus oli Ingresille maalauksen peruspilari. Hän tavoitteli täydellistä harmoniaa ja tasapainoa käyttäen klassismin muotokieltä. Suuret linjat olivat hänelle tärkeitä ja siten muotojen välialueilla siirtymät ovat hyvin hienovaraisia.

Vasemmalla oleva kylpijämaalaus voittaa kauneudessaan ja täydellisyydessään minkä tahansa valokuvan. Naishahmo on häkellyttävän todellinen ja läsnäoleva, mutta samalla siinä on jotakin ylimaallista.



Prinsessa Albert de Broglie, 1853

 Wikimedia Commons

 Prinsessamaalauksessa oikealla materiaalin tunnun kuvaamisessa Ingres on saavuttanut äärettömän rajan. On vaikea kuvitella, että tästä voisi vielä päästä eteenpäin.


Silkkivaatteen siloisuus, tuolin pehmusteen napakkuus ja selkämyksellä olevan huivin hento karheus tuntuvat käsissä.
Prinsessan iho näyttää kuitenkin vahanukkemaiselta. Kuin patsaan ylle olisi puettu oikeat vaatteet. Ehkä vastakohtaisuus on tarkoituksellista.

Mallin sanotaan hieman ujostelleen poseerausta ja olleen hyvin uskonnollinen (kts. Paintings Galleries).

Näiden teosten maalamisen välillä on kulunut yli 40 vuotta. Maalaustapa on säilynyt hyvin samanlaisena.

Kommentit

Suositut tekstit