Delacroixin seuraajat
Delacroix totesi, että piirustuksen on oltava juhlaa silmille. Tämä teksti on peräisin aivan hänen elämänsä lopusta ja hänen tuotantonsa todistaa hänen eläneen ohjeensa mukaan. Hän oli nerokas edelläkävijä erityisesti värien käytössä.
Delacroixin seuraajat menestyivät vaihtelevasti. Kaksi heistä - Alexandre-Gabriel Decamps (1803-60) ja Eugene Fromentin (1820-76) erikoistuivat orientalismiin. Maisemamaalari Adolphe Monticellin (1824-86) väridynamiikka lipesi jäykkään teatraalisuuteen. Barbizonin koulukuntaan liittynyt Virgilio Narcisso Diaz (1808-76) oli taitava koloristi ja valon tulkitsija.
Théodore Chassériau (1819-56) oli Delacroixin jälkeen Ranskan romantiikan merkittävin figuurimaalari. Hän onnistui integroimaan tuotannossaan kahden keskinäisen vihamiehen - Ingresin ja Delacroixin - ilmaisun. Hän oli Ingresin oppilas ja lahjakas monumentaalimaalari, joka pystyi irrottautumaan oppi-isänsä tyylin jäykkyydestä ajottain jopa barokkia hipoen. Hänen ihmishahmonsa ovat majesteettisen ylväitä kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Päivän kysymys: Delacroixin seuraajista Thomas Couture (1815-79) sai erään teoksensa ansiosta valtavasti ylistystä osakseen, mutta myöhemmin maine hiipui. Mihin merkittävään historialliseen aikakauteen teoksen aihe liittyi?
Vastaus edellisen artikkelin kysymykseen: Géricault haudalla on metallinen kohokuva hänen tunnetuimmasta teoksestaan Medusan lautasta. Delacroix oli hänen mallinaan, kun hän maalasi edessä alhaalla olevaa kuollutta hahmoa.
Kaksi sisarusta Théodore Chassériau Wikimedia Commons |
Delacroixin seuraajat menestyivät vaihtelevasti. Kaksi heistä - Alexandre-Gabriel Decamps (1803-60) ja Eugene Fromentin (1820-76) erikoistuivat orientalismiin. Maisemamaalari Adolphe Monticellin (1824-86) väridynamiikka lipesi jäykkään teatraalisuuteen. Barbizonin koulukuntaan liittynyt Virgilio Narcisso Diaz (1808-76) oli taitava koloristi ja valon tulkitsija.
Théodore Chassériau (1819-56) oli Delacroixin jälkeen Ranskan romantiikan merkittävin figuurimaalari. Hän onnistui integroimaan tuotannossaan kahden keskinäisen vihamiehen - Ingresin ja Delacroixin - ilmaisun. Hän oli Ingresin oppilas ja lahjakas monumentaalimaalari, joka pystyi irrottautumaan oppi-isänsä tyylin jäykkyydestä ajottain jopa barokkia hipoen. Hänen ihmishahmonsa ovat majesteettisen ylväitä kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Päivän kysymys: Delacroixin seuraajista Thomas Couture (1815-79) sai erään teoksensa ansiosta valtavasti ylistystä osakseen, mutta myöhemmin maine hiipui. Mihin merkittävään historialliseen aikakauteen teoksen aihe liittyi?
Vastaus edellisen artikkelin kysymykseen: Géricault haudalla on metallinen kohokuva hänen tunnetuimmasta teoksestaan Medusan lautasta. Delacroix oli hänen mallinaan, kun hän maalasi edessä alhaalla olevaa kuollutta hahmoa.
Laatta Gericaultin hautakivessä Heikki Honkala |
Kommentit
Lähetä kommentti