Barbizonilaisten ja impressionistien "vihreä ero"

Théodore Rousseau (1812-67) oli Barbizonin koulun johtava hahmo. Hänen maisemansa ovat hänelle "ulkoista todellisuutta", johon hän astuu sommitelman kautta. Teokset ovat erilaisia luonnonnäkymiä, joita usein hallitsee jokin erityisen suuri puu. Maisemat ovat yleviä näkymiä, joista puuttuu muiden barbizonilaisten teosten koristeellisuus ja teatraalisuus.
File:Théodore Rousseau 004.jpg
Ukkostunnelmaa Montmarten tasangolla
Wikimedia Commons
Barbizonin taiteilijat olivat uskollisia paikallisväreille ja - maisemia kun usein maalasivat- rikkaasti varioituvat vihreät sävyt olivat heille tunnusomaisia. Niin myös Rousseaulle. Barbizonilaiset olivat tietyllä tavalla impressionistien edelläkävijöitä, mutta vihreän käsittelyssä nämä koulukunnat eroavat toisistaan suuresti. Impressionisteille vihreä oli vaarallinen väri, jota piti yrittää välttää ja ilmaista muiden värien kautta.


Päivän kysymys: Millä tavoin Goya osoitti erikoista rohkeutta Kaarle neljännen perhettä esittävän teoksen maalaamisessa?

File:Francisco de Goya y Lucientes 054.jpg
Muotokuva Kaarle IV:n perheestä
Francisco de Goya
Wkimedia Commons
Vastaus edellisen artikkelin kysymykseen: Vincent van Gogh sai todennäköisesti idean teokseen Tähtikirkas yö barbizonilaisen Jean-François Milletin samannimisestä maalauksesta, jonka näet täällä.

Kommentit

Suositut tekstit