Romanttisia "taiteilijamunkkeja"

Friedrich Overbeck
Omakuva vaimon ja Alfons-pojan seurassa
Wikimedia Commons
Friedrichin ja Rungen toiminnalla oli uskonnollinen runko.

Romantiikan piiriin kuuluvalla Nazareenien ryhmällä tilanne oli sama, mutta mitä ilmeisemmin se näkyi ulkoa päin paljon selvemmin. Nasareenien toiminta juontui muutaman koulustaan tarpeeksi saaneen Wienin taideakatemian opiskelijan perustamasta Luukas-veljeskunnasta, joka taisteli akatemian turmeltuneisuutta vastaan.

Näiden opiskelijoiden mielestä taidetta ei pidä tehdä tottumuksesta vaan taitelijan tuotannon ja elämän pitää olla yhtä muodostaen siveellisen kokonaisuuden. Nimensä yhteisö sai keskiaikaisten maalarikiltojen pyhimyksestä.

Luukas-veljeskuntalaiset muuttivat Roomaan ja asettuivat autioon S. Isidoron luostariin. Pitkän tukkansa vuoksi heitä alettiin kutsumaan nazareeneiksi, koska Italiassa tällainen kampaus yhdistettiin käsitteeseen "alla nazareno".

Nazareenit halusivat palauttaa taiteeseen keskiaikaisen ihanteellisuuden Rafael ja myöhemmin vaikuttanut Dürer esikuvinaan. Uskonnollisuuden ohella nazareeneja inspiroi ajatus saksalaisuudesta, joka oli Napoleonin aiheuttamien mullistusten johdosta alkanut nostaa päätään lukuisten Keski-Euroopan saksankielisten valtioiden keskuudessa. Düreriä jos ketä pidettiin saksalaisena taiteilijana.

Nazareenien johtohahmo oli Johann Friedrich Overbeck.

Kommentit

Suositut tekstit