"Mahdoton" uusklassinen maisemamaalaus

Joseph Anton Koch
Vesiputous Bernin ylämaalla 1796
Public domain
Klassismin olemusta on kuvattu termein idea, eettisyys, humanismi, kauneus, ylevyys, totuus ja hyvyys. Näiden kuvaamiseen tarvitaan luonnostaan ihmishahmoja ja siksi määrite "klassinen tai uusklassinen maisemamaalaus" on oikeastaan sisäisessä ristiriitaisuudessaan mahdoton.

Valistuksen aikana nousi kuitenkin esiin ajatus siitä, että ideaa ja moraalia voitaisiin käsitellä myös maiseman kautta. Maisemamaalaus alkoi vapautua erillisyydestään, uusklassinen maalaustaide alkoi kehittyä ja sen keskiöön nousi maiseman ja ihmisen suhde.

Uuden suuntauksen maineikkain edustaja oli Joseph Anton Koch, mutta hänestä enemmän tuonnempana.

Klassismin aikainen maisemamaalaus keskittyi Saksaan, alppimaihin ja Italiaan. Näistä saksankielinen alue erityisesti oli maisemamaalauksen uuden nousun alkuunpanija. Ranskan ja Italian anti ei ollut mainittava, mutta Englannissa maisemamaalaus kukoisti, joskin ilmeni alusta lukien ihanteellisuuden sijaan luonnollisuuteen painottuneena.     

Kommentit

  1. Hei, Heikki

    Mielenkiintoisesta blogistasi. Löysin juuri sivustosi, ja ryhdyin heti lukijaksi. Odotan mielenkiinnolla uusia kirjoituksiasi.

    Ymmärrän kyllä jo etukäteen, että itse et halua seurata minun naisille tarkoitettua blogiani. Vaikka sielläkin on jonnin verran taidehistoriaa, se keskittyy pääasiassa naisten vaatteisiin. Taiteestakin valikoin vain 'very simple' teoksia.

    Ps Kiitos Ingres -teksteistä. Klassikoista Ingres on suosikkini. Kävin juuri Louvressa ja Orsayssa katsomassa teoksiaan. Tv Tuija

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit